زیباترین مقبره جهان به کدام بانوی ایرانی تعلق دارد؟

طریقت مهر«حوزه باقرالعلوم(علیه السلام) و حضرت رقیه(سلام الله علیها)»

زیباترین مقبره جهان به کدام بانوی ایرانی تعلق دارد؟


 چند ماه پس از ازدواج جهانگیر با نور جهان، شاه جهان، ارجمند بانو، دختر آصفخان را که از زیبایى فوق‏العاده و حسن خلق برخوردار بود به ازدواج خود درآورد (نهم ربیع‏الاول 1021 ق). ارجمند بانو که بیست سال بیشتر نداشت مورد علاقه فراوان همسرش بود و از آن پس در سفر و حضر همراه او گردید. وى از سوى همسرش ملقب به «ممتاز محل» و «ممتازالزمانى» شد.

ارجمند بانو بیست سال با شاه جهان زندگى کرد و هنگامى که فرزند چهاردهم خود را- که گوهر آرا نام گرفت- در برهانپور به دنیا آورد، خود از درد شدید زایمان درگذشت. شدت اندوه شاه جهان از مرگ همسر محبوبش به اندازه‏اى بود که پس از چندى موى سر و صورتش سپید گردید و تا مدتى در مجلس جشن و شادى حاضر نمى‏شد. شاعران نیز قصاید بسیار در رثاى ملکه سرودند.

از ارجمند بانو ده میلیون روپیه ارثیه باقى ماند که به فرمان شاه جهان نیمى از آن به دختر بزرگش جهان‏آرا بیگم رسید و نیم دیگر را میان فرزندانش بطور مساوى تقسیم کردند.

*شاه جهان ساعت‌ها در سوگ همسرش گریست

جنازه ارجمند بانو را موقتا در باغ دین‏آباد در حومه‏ برهانپور به امانت گذاشتند. بناى قبر موقت وقتى به پایان رسید، شاه جهان براى خواندن فاتحه بر سر آن رفت و ساعت‌ها زارى کرد. از آن پس هم تا آن جنازه در برهانپور بود هر شب جمعه این زیارت را تکرار مى‏کرد. شاه جهان تصمیم گرفت براى ملکه محبوب خود چنان مقبره‏اى بسازد که در جهان بى‏نظیر باشد و یادگار عشق او را تا ابد بر صفحه روزگار جاودان سازد.

به دستور او در آگره- که قبل از بناى ارگ شاه جهان‏آباد در دهلى، پایتخت بود زمین وسیع و باصفایى را در کنار رود جمنا براى مقبره ارجمند بانو خریدارى کردند و تابوت ملکه را روز جمعه هفدهم جمادى‏الاول 1041 ق به همراهى فرزندش شاه شجاع و تنى چند از بزرگان کشور به آگره حمل کردند. تابوت را موقتا در جایى امانت گذاشتند و بعد از اتمام مقبره فعلى آن را در آرامگاه ابدیش دفن کردند.

 هزینه ساختمان تاج محل را به اختلاف بین پنج تا سیزده میلیون و هفتصد هزار، یا سى و یک میلیون و هفتصد هزار روپیه نوشته ‏اند. بیست هزار کارگر و استادکار، معمار، سنگ‏تراش، نقاش، فلزکار و جواهرتراش مدت بیست و دو سال بدون وقفه کار کردند تا ساختمان کنونى تکمیل شد. براى اخذ تصمیم درباره‏ى نقشه آرامگاه که طرح مقدماتى آن را خود شاه جهان تنظیم کرده بود- شورایى از مهندسان عالى‏مقام ایرانى و هندى تشکیل شد و بالاخره نقشه کاملى که استاد عیسى شیرازى (از ترکان شیراز) رسم کرده بود مورد تصویب قرار گرفت و معمارى مقبره را نیز خود او عهده‏دار گردید. به اتفاق نظر معماران و هنرشناسان مقبره‏ى ممتاز حل- که بعداً به تاج محل معروف شد- زیباترین و گرانبهاترین مقبره‏ روى زمین است. 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نویسنده : یادداشتهای یک خبرنگار
تاریخ : 20 / 2 / 1393
زمان : 9:21


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.